ТЪРСИ
Гледане на Кафе

Има ли някакъв смисъл в езика?


  Езикът е една от най – големите загадки на човечеството. Съществуват хиляди езици, неприличащи един на друг. Във всеки език има хиляди думи, които изглеждат произволно избрани, без оглед на това, което се предполага, че трябва да обозначат. Така например, думата "микроорганизъм" е дълга, а "кит" - е кратка.

Гледане на Кафе
Логиката на писмеността е отделна тема.   (снимка: Canadian Pacific)

  Padraic Monaghan/Падрек (Патрик) Монаган/ от Ланкастър Юнивърсити (Великобритания) смята, че някаква системност в лексемите, все пак съществува. Например, много английски думи, започващи с "SN", като правило, имат отношение към носа: sneeze (кихане), snort (сумтене), snot (сополи). В много езици, гласните ("а", "о"), обикновено се появяват в  думи, обозначаващи нещо голямо (английското «boulder» -"заоблен каменен блок"), а предните гласни, като ("И") често говорят за нещо по-малко («flea» - «бълха"). Вярно е, че остава неясно защо тези закономерности съществуват.
  В изказването си на Британският фестивал на науката г-н Monaghan разказва, как той се опитва да отговори на този въпрос. Неговата група, с помощта на компютърни алгоритми, създала няколко "извънземни езици", на които учените обучили доброволци. Единият език бил много систематичен(например, на по-големите неща, съответствали дълги думи), а в другият - напълно произволни. Участниците в експеримента трудно запомняли думите и в двата езика.
  След това, изследователите решили да си поиграят със звуците и създали „смесен“ език. Например, в него големите неща се описвали с кратки думи, но с дълги гласни. Доброволците научили този език по – бързо. От тук г-н Монаган направил извода, че езикът трябва да бъде частично произволен и от части систематичен. Ако всички кратки думи обозначават малки неща, хората ще се объркат. От друга страна, систематичността също е необходима в определена степен. Учените анализирали списък от 5 хиляди най – разпространени съществителни и глаголи в английския и френски език, и открили комбинация от систематичност и произволност във всяка дума.
  Лингвистът Саймън Кърби от Университета в Единбург (Великобритания), който създава компютърни езици за изучаване на обучаемостта, не е учуден: „Именно компютърният език, се различава от другите системи за комуникация: ние разбираме езика, защото той се състои от взаимозаменяеми части." По негово мнение, нашият мозък е устроен така, че да разпределя тези части по категории.
  Г-н Кърби, представящ своята работа на същата конференция, е изследвал как се променя езика, за да стане по – лесен за запомняне. Той раздал на доброволци дълги списъци със случайни срички, твърдейки, че това са думи, обозначаващи предметите на снимките. Разбира се, това не приличало на изучаването на реален език, тъй като сричките били напълно случайни и запомнянето им било трудно.
В последствие, всичко станало по – лесно. Изследователят тествал доброволците за усвояването на новия език и леко модифицирал думите за следващата група. В резултат започнали да се появяват определени закономерности, позволяващи разлагането на думите по категории. Например, възникнали звуци и съчетания от звуци, с които се посочвали определен цвят или форма на обекта: думите завършващи на „Ч“, като правило, обозначавали червен предмет.
  Изводът на г-н Кърби е, че думите, макар да са се появили напълно случайно, постепенно мозъкът ги е категоризирал и в резултат – езикът е здраво съотношение между случайност и систематичност. Това напомня за естественият отбор: ние правим езикови грешки, но те не са случайни – по този начин променяме езика, правейки го по – удобен за изучаване от следващото поколение.

Гледане на Кафе
Дата: 26 - ти септември 2011г.

Виж източниците за тази статия
Търсене: Има ли някакъв смисъл в езика?
Има ли някакъв смисъл в езика?
Езикът е една от най – големите загадки на човечеството. Съществуват хиляди езици, неприличащи един на друг. Във всеки език има хиляди думи, които изглеждат произволно избрани, без оглед на това, което се предполага, че трябва да обозначат. ...
Компютърът се е научил да разпознава езика на жестовете
Японски изследователи от университетите в Осака и Шиншу са разработили система, способна да преобразува жестовете от езика на глухонемите в символи.
Очаквайте ерата на добрите новини
Добрите новини, ако сте забелязали, се срещат много рядко. По някакъв начин ние се справяме с това.
На добър път в надпреварата за кибервъоръжение
Добре дошли в новата ера приятели! Тя започна преди около година, когато някакъв ирански компютър, без всякаква видима причина, започнал да се рестартира непрекъснато.
Почина Денис Ричи, създателят на програмния език C
В дома си в Мъри Хил (Ню Джърси, САЩ), на 70-годишна възраст, почина Денис Ричи (Dennis MacAlistair Ritchie), създателят на езика за програмиране C и основен разработчик на операционната система UNIX.
Hyundai предлагат да заменим автомобила с нещо яйцеподобно
Автомобилът E4U няма колела в общоприетия смисъл на думата и се придвижва практически, като въртолет.
Защо многоклетъчните организми не се разпадат на отделни клетки
Според изследователите, близкото родство между отделните клетки ги лишава от смисъл да се конкурират помежду си и това е основната причина многоклетъчните организми да запазват целостта си.
Да се инвестира в ядрена енергетика е безперспективно
Дерек Абът, професор по електротехника от университета в Аделаида /Австралия/, показа, че ядрената енергетика никога няма да може да удовлетвори енергийните нужди на човечеството, така че има смисъл да се инвестира в други, по-обещаващи ...
Как пие колибрито
Въпреки, че колибрито се храни и с насекомите по растенията, нектарът е важна част от менюто им. Била е създадена теория, според която нектарът се всмуква през тесния клюн на колибрито, с помощта на капилярните сили.
Интервю с Ларс Хинрикс - основателят на XING
Появилата се през 2003 г. първа европейска бизнес мрежа XING, успя да купи турската мрежа Cember и две испански Neurona и eConozco. Като основен фактор за успеха на този проект, експертите определят неговата многоезичност: в момента ...
 
новости, забавни и любопитни факти за игри, приложения, джаджи, интернет, бизнес, култура, наука, техника и други